Yes het grote moment is daar: Lilly and the City heeft een eigen huisstijl! Hoe Korien van Brendd. brain & nails het gedaan heeft, I have no clue, maar ze heeft een huisstijl voor Lilly and the City gemaakt die precies past bij wie ik ben en waar mijn business voor staat. Nu ik dit hele proces met Korien doorlopen heb, deel ik je graag mijn tips met je: 7 do’s voor het ontwikkelen van je nieuwe huisstijl.

Geen tijd om te lezen? Listen up & enjoy!

Waarom een goede huisstijl zo belangrijk is

Je huisstijl kun je zien als het gezicht van je bedrijf. Met een goede huisstijl laat je zien wie je bent en waar je bedrijf voorstaat. Het versterkt je positie en is supergoed voor je herkenbaarheid. Vaak is je huisstijl het eerste wat een klant van je ziet. Je kunt maar een keer een eerste indruk maken, dus die moet dan wel precies het juiste gevoel overbrengen. Zonder klanten geen omzet. En zonder omzet geen business. Redenen genoeg om te zorgen dat je huisstijl staat als een huis. Of niet soms?

7 do’s voor een nieuwe huisstijl

Hoe pak je het aan? Waar moet je op letten bij het ontwikkelen van een huisstijl die precies bij je business past? Met deze 7 do’s op zak weet jij straks what to do en waar je op moet letten.

1. Rocked je huidige huisstijl nog?

Ik ben mijn business zonder huisstijl begonnen. Iets met first things first. Mijn focus lag bij klanten (geld op de plank) en niet bij de look & feel van Lilly and the City. Eind vorig jaar vond ik het fundament van mijn bedrijf stevig genoeg en heb ik Korien gevraagd om een huisstijl voor Lilly and the City te ontwerpen. Heb jij al wel een huisstijl? Neem deze dan grondig onder de loep. Vraag jezelf af wat de identiteit van je business is. Waar sta je voor? Wat vind je belangrijk? Wat zijn je kernwaarden? Sluit je huidige huisstijl hier nog bij aan of is het tijd voor een frisse wind? Vergeet ook je klanten niet. Hoe zien zij jou? Krijgen zij het gevoel dat jij met je huisstijl wilt overbrengen?

2. The right vibe

In de intro vertelde ik je al waarom een huisstijl zo belangrijk is. Kort samengevat zorgt een goede huisstijl voor:

  • onderscheid
  • herkenbaarheid
  • identiteit
  • vertrouwen

Stel je het logo van Coca-Cola, Apple of bijvoorbeeld de leeuw van ING eens voor. Je krijgt er een gevoel bij. Het doet iets met je brein. Of niet soms? Dit doet jouw huisstijl ook bij jouw (potentiële) klanten. Het is dus super belangrijk dat je huisstijl de juiste vibe bij je klanten oproept. Zo wil ik met mijn huisstijl graag vertrouwen, creativiteit en enthousiasme uitstralen. Maar ook wil ik laten zien wie ik ben als persoon: sweet, soft & spicy.

logo Lilly and the City virtual assistant groningen
BAM; mijn logo staat als een huis!

3. Consequentheid rules

Voer je huisstijl consequent door in al je uitingen. Van je logo, je website en je e-mailhandtekening tot je flyers, advertenties en bijvoorbeeld de verpakking van je product. Deze eenheid versterkt de uitstraling van je bedrijf waardoor je boodschap veel krachtiger overkomt. Zelf heb ik de look & feel doorgevoerd op deze website en ik heb een super toffe schoolplaat bij Fotocadeau.nl laten maken. Die hangt nu vol trots in mijn werkkamer. Elke keer als ik er naar kijk verschijnt er accuut een big smile op mijn gezicht.

Kijk nou hoe nice deze schoolplaat van Fotocadeau.nl is, love it! Ze hebben trouwens ook een wereldkaart op hout. Ik denk dat ik die ook nog ga bestellen, want in mijn nieuwe huis kan ik nog wel wat leuke items gebruiken.

Met het doorvoeren van mijn huisstijl op mijn website alleen ben ik er natuurlijk nog niet. Daar helpt Sophie van Studio Sophie Hospes me nu mee. Zij ontwerpt een paar super toffe items voor me. Wat precies? Dat blijft nog even a big surprise. Dus, to be continued.

4. Design like a pro

Ik ben dol op DIY-en. Toch laat ik het ontwerp van mijn huisstijl liever over een professional. Je wilt toch een professionele indruk maken, dus wie beter dan een professionele vormgever kan dit voor je doen. Zij hebben ervaring en weten precies wat wel en niet kan. Een logo op een mobiele versie van een website vraagt bijvoorbeeld om andere kwaliteit dan een logo op een flyer. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor het kleurgebruik, de typografie en de lay-out. Korien van BRENDD. brain & nails heeft me ook geholpen met een bijpassende pay-off: Lilly and the City – Jouw digitale sitekick. Ook de quote ‘So much to do, so little time’, heeft ze voor me bedacht.

Als virtual assistant voel ik me meer de digitale sitekick van mijn klanten.

Wel is het super belangrijk dat je een duidelijke briefing aan je vormgever geeft. Als jij duidelijk doorgeeft wie je bent, waar je voor staat en wat je kernwaarden zijn, scheelt dit een hoop tijd en frustraties. Zowel voor jou, als voor je vormgever.

5. De lancering van je nieuwe huisstijl

Het doorvoeren van je nieuwe huisstijl in al je uitingen kun je het beste in een keer doen. Hiermee maak je een professionele indruk en voor je klanten is het wel zo duidelijk. Nu zeg ik wel heel leuk, toch heb ik het zelf iets langzamer aangepakt. Mijn website en factuurpapier zijn al aangepast en de andere uitingen volgen binnenkort. Zodra Sophie klaar is met het ontwerpen, rol ik de huisstijl verder uit over de overige, deels nieuwe, uitingen.

6. Spread the news

Werken er meer mensen in je bedrijf? Dan is het super belangrijk dat iedereen alle ins & outs van de nieuwe huisstijl weet. Maak bijvoorbeeld een huisstijlboek waar je uitlegt hoe je medewerkers de nieuwe huisstijl moeten gebruiken.

Korien heeft een heel mooi brandbook voor me gemaakt.
Zo heb ik in een overzicht alle ins & outs van mijn huisstijl bij de hand.

Wat trouwens ook leuk is, verras je medewerkers met een tof item met je nieuwe huisstijl. Zelf zou ik zoiets superleuk vinden om te krijgen. Dit brengt met wel op een idee. Hoe leuk zou het zijn als ik mijn klanten met een tof Lilly and the City item verras? Of een leuke giveaway voor potentiële nieuwe klanten en mijn trouwe volgers en fans? Hands up als jij denkt ‘YES dit wil ik!’.

7. Does je nieuwe huisstijl rock it?

Brengt je nieuwe huisstijl over wat je in gedachte had? Word je er zelf nog steeds blij van? En hoe zit dit bij je klanten? Krijgen zij het gevoel dat je wilt overbrengen? Ja? Dan your huisstijl rockes. Nee? Kaart dit aan bij je vormgever en finetune je huisstijl. En vergeet niet om na zo’n 3 maanden dit hele tafereel weer te herhalen.

Nu ben ik heel benieuwd welk gevoel jij bij mijn nieuwe huisstijl krijgt? Klopt dit met wat ik wil overbrengen of mag ik gezellig weer om tafel met Korien? Laat het me weten in een reactie onder deze blog of stuur me een DM op Instagram. Ik ben super benieuwd naar je mening!

Liefs Lilly