Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan… Ben jij de hele dag druk in de weer met alle ballen hooghouden en snak je naar wat tijd voor jezelf? Lees dan zeker deze blog even: 10 tips voor meer tijd voor jezelf.

Geen tijd om te lezen? Listen up & enjoy!

Bezige bij-syndroom

Terwijl ik kletsend met een collega de deur van #Workmode achter me dicht trek maak ik in gedachte een boodschappenlijstje voor het avondeten, in de AH bedenk ik me dat die lekkere hoodie die ik morgen aan wil in de wasmand ligt (kak) en tijdens het koken bedenk ik me dat ik de verjaardag van een vriendinnetje vergeten ben…

Het bezige bij-syndroom noem ik het. Geen rust in mijn kont, gecombineerd met 101 gedachte, ideeën en to do’s waar mijn brein het 24/7 druk mee heeft. Me vervelen? Nope, never nooit niet. Net als niks doen. Daar ben ik ook niet zo goed in. Mezelf op de tweede plek zetten? Daar ben ik dan wel weer heel goed in. Ik vraag me af waar m’n rem zit. Even met de voetjes omhoog. Even geen drukte in mijn hoofd. Even helemaal niks. First me en dan de rest. Heerlijk lijkt me dat…

Heb jij ook last van het bezige bij-syndroom?

Meer tijd voor jezelf

Het is nooit te laat om het bezige bij-syndroom de kop in te drukken. Je kunt op elk moment beslissen om hier verandering in aan te brengen. Ja echt. Mijn doel dit tweede kwartaal van 2020 is om eindelijk eens een balans te vinden tussen mijn werk en mijn privé leven (klinkt als ontspanning). Ik heb het nog niet helemaal onder de knie, maar hé het kwartaal is nog maar net begonnen.

Hoe ik meer tijd voor mezelf maak? Met onderstaande tips. Ze zien er misschien wat zweverig uit, maar zelfs ik (een uit de klei getrokken nuchtere Groningse) geef toe dat ze er allemaal best rustgevend uitzien. Ik probeer ze allemaal uit. Doe je met me mee?

10 tips voor meer tijd voor jezelf

  1. Ding voor ding
    Doe één ding tegelijk en ga daarna pas verder met het volgende. Multitasken leek zo handig, maar als je ding voor ding doet verzet je meer werk. Daar worden jij en je to do-lijst helemaal happy van want je creëert er meer tijd voor jezelf door.
  2. Moet het echt?
    Moeten alle dingen die je van plan bent echt nu of vergaat de wereld niet en kan het wachten tot (over)morgen? Stel prioriteiten en doe wat écht moet.
  3. Focus, focus en nog eens focus
    Focus je op datgene wat je aan het doen bent en laat je niet afleiden. Nu ik deze blog voor je schrijf ligt mijn mobiel op de kop op mijn bureau en er staan geen afleidende tabs open op mijn laptop. Ik focus me op deze tekst en de rest kan allemaal wel even wachten.
  4. Take a break
    Neem een korte pauze als je klaar bent met een taak (klets bijvoorbeeld even gezellig bij met een collega) en ga daarna verder met het volgende item op je to do-lijst.
  5. Straks is voor later
    Je leeft nu en je druk maken over straks heeft totaal geen nut. Nu is nu en wat er daarna gebeurt zie je dan wel weer.
  6. Niksnutten
    Doe eens helemaal niets. Creëer een comfortabel plekje voor jezelf en geniet van een kwartiertje niksnutten.
  7. Eet gezond en met smaak
    Kook een gezonde maaltijd en eet aan de keukentafel in plaats van op de bank voor de tv. Goed voor je lijf, mind en je smaakpapillen.
  8. Welterusten
    Ga op tijd naar bed. Nee, je hoeft niet om 21 uur in bed te liggen. Een halfuurtje extra slaap doet al wonderen.
  9. Echt luisteren
    Als je met iemand praat, luister écht naar wat de ander vertelt en laat je niet afleiden. Als jij geïnteresseerd luistert is de kans groot dat je gesprekspartner ook vol aandacht naar jouw verhaal luistert.
  10. Kom in actie
    Ga een stukje fietsen, laat de hond uit of ren een rondje door het park. Het maakt niet uit WAT je doet, het gaat er om DAT je iets doet. Door actief bezig te zijn neemt je zelfvertrouwen toe, daalt je stress level en het is ook nog eens goed voor je humeur. Een triple winwinsituatie als je het mij vraag.

Met drie vingers in je neus?

Verwacht niet dat je gelijk alle tips ‘met drie vingers in je neus’ onder de knie hebt. Zo simpel werkt het bij mijn in ieder geval niet. Oefening baart kunst, dat werkt weer wel. Als blijkt dat deze tips je toch niet meer tijd voor jezelf oplevert, dan geldt altijd nog: baat het niet, het schaad ook niet.

Meer tijd voor jezelf, hoe doe jij dat?

Denk je dat je wat aan deze tips hebt of ben je niet zo’n bezige bij als ik ben en staat jouw ‘chill modus’ wel de hele dag aan? Tell me all about it in de comments hieronder. Ik ben benieuwd!